Malaga dag 1-2

Överraskningar. Det är ju typ det bästa. Helt ärligt så tror jag nog att jag hellre överraskar andra än att bli överraskad själv, (tro inte att jag inte gillar överraskningar, blir gärna överraskad själv också). Men det är något speciellt, den där känslan, när man planerar något kul och spännande för en annan person och sen få se reaktionen.

Fredagen den 3 mars 2017. Kändes som att minuterna inte kunde gå mycket långsammare, och när jag väl klev av tåget i Norrviken hade jag mer eller mindre lust att springa med all packning bara för att äntligen få genomföra denna överraskning (efter över 4 månaders planerande). Den där chocken de första sekunderna när jag stod där med resväskan i handen, så värt all denna planering! Det tog några minuter innan pappa faktiskt förstod vad som just hände.

För att hoppa fram lite nu då. Efter en kväll med middag, packande och sova tidigt så ringde klockan vid 3.30 på lördagsmorgon (eller mitt i natten är väl den rätta definitionen). Snabbt göra oss klara och packa det sista innan taxin hämtade upp oss vid 5. Mot Malaga!

När vi lämnade Arlanda vid halvåtta på morgonen så var det igenmulet, snötäckt och kallt. När vi landade i Malaga cirka 4 timmar senare var det mulet och lite duggregn. Men cirka 15 grader varmare! Och blåsigt. Aldrig varit med om en sådan skumpig landning, vi mer eller mindre slog ner i marken.

Framspolning. Efter en taxiresa med en chaufför som körde som en biltjuv kom vi fram till hotellet, och blev uppgraderade! Istället för ett hotellrum på 20 kvm så fick vi en lägenhet med 2 sovrum, kök, vardagsrum, 2 badrum och hall. Det är andra uppgraderingen för i år! I Thailand blev vi också uppgraderade.

Började med att handla lite snacks till rummet på SuperSol, butiken som låg vägg i vägg med hotellet. Efter det blev det lite shopping på Larios och Primark samt middag på en thairestaurang innan vi begav oss ner till hamnen för en donut. Vid 20.45 somnade alla gott.

Dag 2, Pappas födelsedag
Efter 11 timmars sömn började vi dagen med en riktigt god hotellfrukost! Därefter blev det bestigning av berg. Eller nja, inte riktigt. Men först ett besök till Alcazaba, en gammal, ja vad ska man kalla det, borg? Stad? Gammalt iallafall! Spännande och fin utsikt över Malaga.
Efter det så kom bergsbestigningen (promenaden i en 30 minuters uppförsbacke). Behöver jag ens nämna att det blev lite varmt när man gick där? Solen pressade på, utsikt över stan och havet hela vägen. Vackert! Om ni någon gång besöker Malaga, så gå upp till Gibralfaro. Gå alltså, inte ta turistbussen eller liknande upp. Gå.
Väl uppe vid Gibralfaro.. Jag har ju redan nämnt utsikten. Solen. Havet. Alltså, kan man bara förflytta sig till en plats för en liten stund? Efter att ha promenerat runt där uppe avslutade vi besöket med en fika (det finns en bar/café där uppe!).

Resten av dagen, om jag minns rätt nu, spenderade vi i stan. Promenerade längs stranden. Fikade, åt lunch, bara va. Att bara gå runt, se, stanna och sätta sig en stund, ta en sangria på stranden. Känslan!

På kvällen blev det go’middag nere i hamnen. Där fanns det ett flertal restauranger med mat från många olika länder. Själv tog jag en kötträtt med tillbehör, pappa också. Mamma valde grekiskt. Gott var det kan jag lova!