Frågor och svar

Fick en kommentar här för några dagar sedan med en fråga :) alltid kul med frågor! Så är ni några fler där ute som undrar något, vad som helst!, så skicka ett mail eller kommentera här på bloggen :)
 
Fråga: Hej hoppas det är ok att jag frågar lite :) 
Du åkte ju med CC och jag undrar om du är nöjd med dom? för- och nackdelar? Har nämligen hört dåligt om dom så har blivit lite avskräckt! Funderade du på STS eller SI också? Vad fick dig att välja CC? :)
 

Svar

ler SI också? Vad fick dig att välja CC? :) 

Svar: Hejhej! Absolut! Bara kul med frågor! :) Ja, jag åkte med Cultural Care och har hittills bara haft bra upplevelser med dom! I ansökningsprocessen samt matchningsprocessen ringde de och kollade hur allt gick, fick svar snabbt, osv. Nu under året så har jag varit lyckligt lottad och haft en toppen LCC som alltid svarat på sms, mail, frågor, osv. Jag kan tänka mig att alla har olika upplevelser beroende på hur mycket problem de får här i USA, osv. Hamnar du i en dålig familj/familj du inte matchar med, osv. och du har en dålig LCC...ja, då kanske det inte är toppen för dig och du får en dålig upplevelse.. Men, du kan också hamna i en toppenfamilj och ha en bra LCC, osv. Jag har hört av många att de inte gillar sina LCC, men jag tror helt ärligt att det beror på dig själv. Hur mycket man själv pratar med sin LCC osv. Jag spenderar 5-10 minuter VARJE au pairmöte med att prata med min LCC, hon är supergullig och lyssnar alltid. 

Jag tror att alla organisationer har bra och dåliga värdfamiljer, bra och dåliga LCC; bra och dåliga kontaktpersoner, osv. Det handlar mest bara om tur och hur man själv kontaktar folk, osv. 

Enda nackdelen jag vet med CC är att man bara kan matchas med en familj samtidigt i matchningsprocessen... Detta var anledningen till att jag från början endast sökte med SI (Skandinaviska institutet). Där kan du matchas med och prata med flera familjer samtidigt! Vilket jag tycker är toppen! Önskar CC också hade så...haha. Men sen tänkte jag att jag kan ju alltid söka med CC också? Det kostar ju inget om jag nu skulle åka med SI? Så, sökte med båda, men CC var snabbare med att ta in ansökan och skicka in mig i matchningsprocessen än SI var. SI ville vänta lite längre (jag ville skicka in ansökan i augusti och ville åka i mars), medans CC fixade allt på en gång. Så, lagom tills jag matchade med min värdfamilj så hamnade jag i matchningsprocessen med SI.. Så, därför åkte jag med CC istället för SI. 

Nu blev det ett väldigt långt svar här, men hoppas du förstod allt! Fråga vidare om du undrar något mer! Du kan läsa om hela ansökningsprocessen om du kollar tillbaka i arkivet i kategorin Au Pair - Ansökningsprocessen. Där skrev jag lite om vad som hände med båda organisationerna :)
CC - SF - SI - Scandinavian Institute - Skandinaviska Institutet - USA - au pair - cultural care - fråga - frågestund - frågor - kommentar - kommentarer - kommentera - lcc - san fran - san francisco - svar - värdbarn - värdfamilj - värdföräldrar